Sidor

onsdag 25 juli 2012

Atletisk hållning

Under min uppväxt har jag hört att jag gått som en liten hösäck... axlarna hängandes ner/fram och huvudet sticker ut. Jag brydde mig inte att ha sträcka på mig, det var ju mer bekvämt att gå ihopkurad. I och med min utbildning har jag ökat min förståelse och vikten av en bra hållning.

Kroppen är byggd på ett speciellt sätt, att ge kroppen balans och stabilitet. Lederna är konstruerade att bära upp vår kropp och håller vi inte en atletisk hållning, felbelastar vi lederna vilket kan leda till framtida besvär. Det blir lättare att andas eftersom vi öppnar upp bröstkorgen när vi har en bra hållning, vilket indirekt betyder bättre syretillförsel till musklerna. Den hjälper även oss att prestera bättre vid träning. En atletisk hållning ökar vårt rörelsemönster och kroppen blir mer mottaglig för rörlighetsträning.

Förutom dessa fysiologiska responerna på en god hållning, kommer även psykologiska responser. Sträcker du på dig och går, sitter med rak rygg kommer du utstråla mer självförtroende. Du kommer känna att du mår bättre när du öppnar upp bröstkorgen och försöker hålla en atletisk hållning.

Det är vanligt att träna på, bygga muskler, se snygg ut. Men är det verkligen värt det om du inte har en god atletisk hållning?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar