Sidor

onsdag 15 augusti 2012

Motivation

Motivation är något som är mycket intressant och som jag kommer ihåg vi pratade om när jag läste Idrottspsykologi i höstas. Det blir en stor utmaning för en coach (eller PT för den delen) om atleten/klienten framför dig inte har "self motivation", ett så kallat inre driv. Jag tror att den här inre motivationen antingen finns eller så finns den inte. En coach uppgift blir väldigt mycket enklare om en del av motivationen inte behöver dras ut från atleten/klienten. Det som behövs då är lite extra push och pepp!

Jag har mött flera personer som INTE har någon inre motivation och det som gör arbetet svårt med dem är att det tar så himla mycket tid och energi, från min sida, och sedan får man knappt något tillbaka. En så kallad energislukare. Just inom hälsobranschen är det så många kunniga personliga tränare/styrketräningsinstruktörer (osvosv) som vill förmedla kunskap till sina klienter, vissa lägger verkligen ner sin själ i sitt arbete. Då är det frustrerande när man har en klient som slutar pga till exempel lackande motivation. Såklart ska man finnas där när motivationen sinar, men det viktiga tror jag ändå är att det finns en inre motivation till livet.

Som ni kanske förstår är det här något jag tänkt mycket på. För mig är det relevant, för jag är den personliga tränaren som lägger ner tid och energi på mina klienter. Jag vill arbeta med de som vill förändra/förbättra sina liv till ett mer hälsosamt liv! Jag vill arbeta med dem som är redo för förändring, är villiga att träna och svettas för att nå resultat.

Är du personlig tränare/ledare/coach? Hur upplever du faktorn motivation hos dina klienter/atleter? Vad gör du som andra borde tänka på mer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar