onsdag 18 juli 2012

Obalanser

Mer tydligt eller inte, de flesta har muskelobalanser. Styrkeskillnader mellan höger och vänster axel eller stabilitetsskillnader i core-bältet. Efter min fotskada 2010 är jag svagare i höger sida än vänster. Det var länge sedan jag gick hos en sjukgymnast, men jag kör ett extra set på höger ben för att stärka upp.

Nu var det ett tag sedan jag mätte skillnader, men detta upplägg har jag kört tidigare för att mäta styrke- och rörlighetsskillnader:
  • Fotledsrörlighet, mäta med måttband mot vägg
  • Enbent-knäböj, hur många kan jag göra
  • Enbent-tåhävningar, hur många kan jag göra
  • Balans, med stängda ögon - antal sekunder
  • Sidplanka
  • Mäta benen
Så detta är mitt lilla hemmagjorda test för att se skillnader mellan höger och vänster sida. De övningar jag gör för att förbättra mitt testresultat är:
  • Balans med lateral rörelse (exetube)
  • Balans halvfot med liten knäböj
  • Utfallssteg dynamiska
  • Enbent-utfallssteg TRX
  • Rörlighetsträning
  • Knäböj

Samma dag som gipset togs bort.

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar